Parteneri

Cluj
ACADEMY
GOFOR4
TS
RFI
TT
CT

ÎNTREBĂRI FRECVENTE

Întrebare

1. Cine poate participa?

Răspuns

Competiția se adresează tuturor elevilor de liceu, din clasele IX-XII, din județele: Alba, Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Caraș-Severin, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mureș, Sălaj, Satu Mare, Sibiu, Timiș.

Întrebare

2. Care sunt domeniile concursului și unde pot găsi informații despre acestea?

Răspuns

Domeniile ediției a III-a sunt informatică, ECOindustrie și sănătate, iar descrierile secțiunilor propuse pot fi consultate AICI pe platforma online, la rubrica SECȚIUNI.

Întrebare

3. Care sunt criteriile de participare ?

Răspuns
  1. Elevii care doresc să se înscrie în această competiție trebuie să aibă împlinită vârsta de 14 ani și să fie înscriși în ciclul liceal (clasele IX-XII).
  2. Vizându-se încurajarea muncii în echipă, elevii trebuie să formeze grupuri de 2 până la 5 elevi, în funcție de domeniul tematic ales.
  3. Un elev poate participa la o singură secțiune a concursului și poate face parte dintr-o singură echipă.
  4. Grupul trebuie să fie coordonat de către un cadru didactic specializat în domeniul secțiunii alese și, opțional, de către un profesor colaborator, de exemplu profesorul de limba franceză.
  5. Atât profesorul coordonator, cât și profesorul colaborator pot coordona mai multe grupuri din cadrul unității de învățământ participante la concurs.
Întrebare

4. Ce trebuie să conțină dosarul de participare ?

Răspuns

Dosarul de participare trebuie să fie redactat în limba franceză și trebuie să conțină soluția propusă pentru secțiunea concursului aleasă.

Notă : Detalii privind secțiuniile concursului propuse și, implicit, criteriile de realizare a răspunsurilor/ soluțiilor cerute pot fi consultate în anexele prezentului regulament sau prin accesarea platformei concursului www.premiilecfa.ro.

Pentru a putea înscrie dosarul în concurs (în format zip sau rar), trebuie să accesați platforma concursului, secțiunea ÎNSCRIERE.

Notă : Soluția va fi însoțită de dovada statutului de licean (adeverință de elev sau prima pagină din carnetul de elev scanată) și de datele de contact ale grupului.

Data limită de înscriere a dosarelor este 15 februarie 2017 (00:00). Ulterior acestei date dosarele nu vor mai fi luate în considerare. În urma înscrierii, va fi generat un mesaj de confirmare automat.

Întrebare

5. Ce premii vă așteaptă ?

Răspuns

Pentru fiecare secțiune vor fi acordate trei premii pentru întregul grup după cum urmează :

  • Premiul I - 250 euro*
  • Premiul II - 150 euro*
  • Premiul III - 100 euro*

* Contravaloarea în lei conform cursului BNR din ziua Festivității de premiere

Notă : Câștigătorii secțiunii IT (premiile I, II, III) vor fi recompensați de către Techsylvania prin oferirea de bilete la hackathoanele și conferința programată pentru anul viitor.

De asemenea, vor mai fi acordate :

  • Premiul Liceului : acordat liceului cu cel mai mare număr de proiecte înscrise în concurs (materiale în valoare de 500 euro*) 

Notă : Premiul liceului va fi acordat liceului cu cel mai mare număr de dosare înscrise, dar care nu a beneficiat de acest premiu într-o ediție anterioară.

  • Premiul Profesorului : acordat profesorilor implicați (coordonator și colaborator) în proiectul câștigător al premiului I, II și III al fiecărei secțiuni, astfel : pentru profesorul coordonator al grupului, 50 euro și pentru profesorul colaborator al grupului, 50 euro*.
  • Premii de participare : acordate tuturor elevilor și profesorilor implicați în acest demers
Întrebare

SECȚIUNEA IT

6. În cuvintele care încep cu vocală, trebuie adăugat L? (Nu este specificat în reguli acest lucru)

Răspuns

Da, dacă un cuvânt începe cu o vocală, înaintea vocalei se aplică litera L.

De asemenea, se mai aduce în atenție și următoarea situație :

De exemplu : « altruiste » aici începe cu vocală și a doua consoană ar trebui inlocuită cu L. Ori a 2a consoană este L și atunci ar trebui - ori inlocuită consoana următoare (adica T) cu L (extensie a regulii 2) - ori să nu se înlocuiască consoana următoare (pentru că nu e a 2a și regulile nu spuneau ce se intâmplă în cazul acesta).

Aici trebuie să lucreze cu una din ipoteze.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

7. Programul de criptare/ decriptare trebuie să conțină obligatoriu partea vizuală? Sau se poate lucra doar cu fișier text?

Răspuns

Nu este obligatorie partea vizuală, însă această parte aduce un plus valoare proiectului (în plus și interfața ar utiliza limba franceză)

Întrebare

SECȚIUNEA IT

8. Se pot omite regulile enunțate în subiect și să se utilizeze propriile reguli de criptare/ decriptare a textelor scrise în limba franceză?

Răspuns

Nu se pot utiliza propriile reguli de criptare. Altfel se iasă din subiect.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

9. Se pot îmbina mai multe metode de criptare într-un singur program?

Răspuns

Se pot îmbina mai multe metode de criptare, cu condiția să se respecte regulile enunțate. Adică să se poată decripta și cripta un text după regulile menționate. Adăugarea unui strat de criptare suplimentar nu este interzis.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

10. Cuvintele criptate "lalmeri" si "lauleurti" sunt asemănătoare din punct de vedere al structurii vocalelor și al consoanelor deși au fost aplicate reguli diferite. Cum se procedează în aceste cazuri?

Răspuns

LALMERI => decriptări posibile : ARME sau LARME

LAULEURTI => decriptări posibile AUTEUR 

Pentru decriptare => cuvântul începe cu L => cuvântul decriptat începe cu o vocală sau cu L 

1. => dacă cuvântul inițial  începe cu o vocală înseamnă că prima consoană din cuvânt a fost înlocuită cu L, iar consoana este ultima din cuvânt (R) => cuvântul decriptat este ARME

2. => dacă cuvântul inițial începe cu L înseamnă că a 2-a consoană din cuvânt a fost înlocuită cu L iar consoana este ultima din cuvânt (R) => LARME

3. => dacă cuvântul inițial începe cu o consoană (alta decât L) înseamnă că ea a fost înlocuită cu L iar consoana este ultima din cuvânt (R) => cuvântul decriptat este RALME  (cuvânt inexistent)

 

Este adevărat că aici nu obținem un rezultat determinist și atât cuvântul ARME cât și LARME se obțin prin decriptarea cuvântului LARMERI. 

Nu este penalizant atât timp cât algoritmul de decriptare dă prioritate unuia din scenarii. De exemplu  :

- încerc mai intâi scenariul 1, 

- dacă produce un cuvânt existent în dicționar îl folosesc pe acesta, 

- dacă NU, atunci încerc scenariul 2, 

- dacă produce un cuvânt existent în dicționar îl folosesc pe acesta

- dacă NU, atunci încerc scenariul 3 și folosesc cuvântul obținut

Este obligatoriu să se obțină cel puțin un cuvânt în urma decriptării.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

11. De exemplu, cuvântul ELLE începe cu vocală. Se pune un L în față și atât? Deci LELLE? 

12. De exemplu, un cuvânt care începe cu o consoană, alta decât L, cum este BALLADE. Criptat este LALLADEBI. Apoi, operația inversă, adică decriptare pentru LALLADEBI ce trebuie sa fie?

Răspuns

Da, ELLE devine LELLE (prima consoană din cuvânt nefiind diferită de L)

În ce privește BALLADE, criptat este LALLADEBI, într-adevăr. Operația inversă este decriptarea cuvântului LALLADEBI pentru a descoperi BALLADE

Exemplu de decriptare pentru LALLADEBI:

- cuvântul se termină cu vocala I precedat consoana B => consoana B a fost înlocuită cu L în cuvântul original (decriptat)

a. B era prima literă a cuvântului și a fost înlocuit cu L => cuvânt decriptat obținut = BALLADE

b. B era a doua consoană a cuvântului și a fost înlocuit cu L, iar aici avem 2 cazuri:

b1. cuvântul începea cu o vocală (A) => cuvântul decriptat este ABLADE (inexistent în dicționar)

b2. cuvântul începea cu L => cuvântul decriptat este LABLADE (inexistent in dicționar)

Remarcă : având în vedere că cele 3 ipoteze pot duce la obținerea a mai mult decât 1 cuvânt existent în dicționar, indiferent de ordinea de testare a ipotezelor, dacă se obține un cuvânt decriptat care există în dicționar, răspunsul decriptării va fi considerat corect (chiar dacă nu este cuvântul criptat inițial).

Întrebare

SECȚIUNEA IT

13. Se dezvoltă proiectul de la ideea că utilizatorii cunosc regulile de criptare sau se poate oferi un mediu în care să le învețe?

Răspuns

Ambele cazuri sunt considerate corecte.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

14. Aplicația trebuie să fie dezvoltată pentru o anumită platformă sau nu (aplicație web, aplicație pentru Windows, aplicație pentru Android, etc.)?

Răspuns

Nu există limitări de acest gen.

Întrebare

SECȚIUNEA IT

15. Programul trebuie să fie o aplicație în sine, gen Messenger, unde în momentul deschiderii să apară toate elementele (text+imagini) sau poate fi orice program informatic?

Răspuns

Nu este obligatoriu ca programul să fie o aplicație de mesagerie, aceasta fiind doar o implemetare posibilă. Implementarea poate fi orice program informatic. Nu uitați să descrieți modul în care poate fi folosit programul !

Întrebare

SECȚIUNEA IT

16. Se permite crearea unor mici jocuri bazate pe metode de criptare / decriptare din metoda Largonji?

Răspuns

Da, este posibil.