Parteneri

Michelin
Pfeiffer
IFC
energom
Sonaca

Editia I - Premiile C.FAC

Despre Actiune

“Premiile C.FAC” au avut ca scop promovarea francofoniei si a performantei in randul liceenilor. Actiunea, aflata la prima editie,  a vizat domeniile: tehnic, informatic si design si liceenii din Transilvania si regiunea de N-V, mai exact, 16 orase: Alba, Arad, Bihor, Bistrita-Nasaud, Brasov, Caras-Severin, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Maramures, Mures, Salaj, Satu Mare, Sibiu si Timis.

Bogdan Herea, Preşedinte ACADEMY+PLUS
La începutul acestui an, împreună cu Clubul Francofon de Afaceri din Cluj am demarat o acțiune de impact pentru elevii de liceu, numită “Prix du C.FAC”.

 “Prix du C.FAC” este pentru noi toți o oportunitate – pe de o parte pentru companii, deoarece prin intermediul acestei platforme, reprezentanții reușesc să interacționeze cu elevii, să înțeleagă nevoile lor și să le preîntâmpine pe termen lung cu informații;-pe de altă parte pentru elevi, deoarece au ocazia să înțeleagă cum funcționează companiile în care vor lucra peste câțiva ani, să facă alegeri realiste în ceea ce privește opțiunile următoare de școlarizare și să aibă o referință în cazul în care au întrebări specifice.

 ACADEMY+PLUS, școala de formare profesională în IT, lansată în anul 2014 de compania PITECH+PLUS în parteneriat cu școală 42 din Paris, consideră prin reprezentații săi, că “Prix C.FAC” este un proiect strategic al Clubului, menit să impulsioneze elevii de liceu să se specializeze în domenii importante din punct de vedere economic pentru țara noastră, iar pe de altă parte să deschidă un canal de comunicare între elevi și companii.

Pascal Fesneau, În calitate de Consul onorific al Franƫei la Cluj

 “Numărul francofonilor în lume: în jur de 230 milioane.  Numărul francofonilor în 2050 (extrapolare demografică): în jur de 700 milioane.

 Franceza este o limbă de circulație internațională de prim plan pentru schimburile economice, tehnice, diplomatice, și pentru proiectele sociale. Limba franceză este un indicator de nivel intelectual, este o limbă de elită în toate domeniile. Stăpânirea limbii engleze nu este un factor de selecție, toate lumea practicând această limbă, iar stăpânirea limbii franceze este un atu într-un curriculum vitae.

 Acțiunea « Premiile C.FAC » are 2 scopuri principale:

  • Promovarea limbii franceze utilă în domeniile tehnice și economice în special, deoarece limba franceză este privită că o limbă de cultură și de arte, când sunt sute de locuri de muncă disponibile în Cluj ,de exemplu pentru francofoni, și zeci de mii de oportunități în străinătate în diferite domeni tehnice, economice, medicale, instituții internaționale, ONG-uri, etc. (în Franța, Elveția, Belgia, Canada, Africa, etc).

Promovarea meseriilor tehnice, în special în industrie, în IT și în firme de design : elevii au nevoie să fie informați despre posibilitatiile pe piața muncii, au nevoie să întâlnească oameni de afaceri. Pe de altă parte lipsesc în România, la nivel de licee și la universitati, inițiative de practică în firme, chiar și de studii alternative. Lipsă cadrului legislativ frânează această oportunitate deoarece firmele și școlile la nivelul local au datoria să găsească soluții pentru a forma mai bine elevii și studenții pentru meserii tehnice. De exemplu  s-a înființat școala ACADEMY+PLUS în domeniul IT.

Eric Faidy, Presedinte Michelin Europa Centrala si de Sud
Ne bucurăm că avem ocazia să fim parteneri ai unui proiect ce recunoaște și promovează performanța născută în primul rând din pasiune pentru domenii cu un major potențial inovativ și al căror impact depășește granițele unei țări. Misiunea Michelin este de a contribui la o mobilitatea sustenabilă, iar inițiativa C.FAC ce promovează învățarea limbii franceze vine în sprijinul mobilității prin înlăturarea barierelor de comunicare, accesul la mai multe oportunități de dezvoltare și o mai mare deschidere culturală, personală și profesională a tinerilor.

Petre Butu, Vicepreşedinte Schneider Electric România
„Am ales să sprijinim Premiile C.FAC deoarece ne dorim să încurajăm tinerii români în a avea iniţiativă şi a se implica în proiecte care contribuie atât la dezvoltarea lor personală şi profesională, cât şi la cea a comunităţilor din care provin. Întrucât Schneider Electric este o companie globală, prezentă pe piaţa din România de 18 ani, ne bucurăm şi mai mult atunci când eforturile noastre în zona de educaţie au o legătură directă cu învăţarea limbilor străine şi le mulţumim tinerilor pentru încrederea lor că limba franceză îi poate ajuta să-şi construiască viitorul.”

Bettina Plassmann, Managing Director, Steelcase
Steelcase, lider mondial în industria mobilierului de birou, are o experiență de aproape 100 ani în dezvoltarea de spații de muncă moderne, confortabile ce asigură angajaților eficiență, satisfacție și succes, iar companiilor, utilizarea mai eficientă a spațiilor de muncă.

Începând cu anul 2012 Steelcase a deschis în Cluj Napoca al treilea Centru de servicii globale din lume care oferă servicii de suport centrelor de inovație, unitătilor de producție și de vânzare ale Steelcase din Europa și America de Nord, clienților Steelcase din întreaga lume. Cu ajutorul talentelor din piața locală Steelcase dezvoltă soluții calitative și excelentă în procese pentru a susține strategia companiei. Steelcase a ales Clujul datorită forței de muncă bine pregătite și calificate, poziției geografice și compatibilitătii culturale. Această importantă investiție transformă Clujul într-o capitală a serviciilor pentru întreaga rețea a companiei.

Unul din principalele obiective Steelcase este promovarea limbii franceze în România, în special în rândul tinerilor și al studenților și îi încurajăm să vorbească o limbă franceză bună ca să poată să obțină locuri de muncă la investitorii internaționali la toate companiile locale care muncesc pentru piață franceză.

Deci interesul este să creăm un interes în rândul elevilor de liceu care să înțeleagă că este important să poată vorbi franceză că să aibă slujbe bune și poate să îi încurajămsă fie puțin mai activi în învățarea limbii franceze, ceea ce deja fac în liceu.

Nivelul limbii franceze vorbite în Cluj este bun și se găsesc suficienți vorbitori dar depinde de combinația pe care o studiază și limba franceză. Steelcase nu a avut probleme pentru slujbele în finanțe dar sunt mult mai greu de găsit buni vorbitori ai limbii franceze specializați în IT sau în slujbele de ingineri. Impresia generală e că studenții se îndreaptă mai mult înspre germană sau alte limbi decât înspre franceză. De aceea compania dorește să fie proactivă și să îi încurajeze pe tineri să continuie franceza și să se focuzeze pe ea astfel încât pe piață să existe buni vorbitori de franceză și peste 5 sau 10 ani. La fel ca alte companii internaționale sau locale Steelcase își propune să rămână pe piața de muncă din Cluj pe termen lung și vrea să se asigure că rămâne o companie competitivă atât pe plan internațional dar și din perspectiva de angajator pentru tinerii din România.

Steelcase are 4 domenii funcționale la Cluj. Unul este cel financiar, două treimi din angajații Steelcase în acest domeniu vorbind franceză, 20-25% germană și apoi doar câțiva limba engleză, limba engleză fiind obligatorie pentru toate locurile de muncă Steelcase. O altă zonă mare este cea IT, unde sunt mai multe poziții pentru care este necesară engleza însă este un foarte mare plus dacă se vorbește și limba franceză. Sunt de asemenea cam 20 de poziții unde este necesară franceza, fie poziții de intrare sau poziții cu calificare înaltă cum ar fi cea de analist de afaceri sau dezvoltatori de aplicații unde este necesară o puternică interacțiune cu echipele franceze sau chiar cu clienții. Cea de a treia zonă este cea de suport de vânzări. Angajați care muncesc cu ofițerii noștri de vânzări în diverse piețe în special Franța sau Germania pentru a găsi soluții de design pentru birouri, de multe ori discuția dintre omul de vânzare și client fiind în franceză sau germană. Steelcase are aproximativ 30 de posturi vacante în toate domeniile și din fericire este în creștere în toate zonele funcționale având acum 200 de angajați. Posturile vacante Steelcase pot fi verificate pe Ejobs și Bestjobs.

Derularea actiunii

Promovarea actiunii s-a realizat online (comunicare pe pagina de Facebook si site-ul Clubului, a partenerilor sai: Institutul Francez Cluj, Rotary Dej si ACADEMY+PLUS) cat si offline prin realizarea de vizite in 30 de licee din 13 orase (lista detaliata aici) si comunicare directa cu inspectoratele din orasele vizate. Pe parcursul acestor vizite echipa “Premiilor C.FAC”, formata din organizatori si partenerii sai, au intalnit 2646 de elevi si 105 profesori. Poze pot fi vizualizate aici

 

Pentru cele trei concursuri (tehnic, informatic si design) au fost depuse 67 de dosare, in numar proportional pe fiecare domeniu. Calculul estimativ pe care il avem in acest moment reflecta un total de 200 de elevi care si-au depus dosarul (luand in calcul 3 elevi/ dosar, elevii avand posibilitatea de a forma echipe de 2 pana la 5 elevi)

 

Actiunea s-a incheiat prin Festivitatea de decernare a premiilor care a avut loc la Cluj, 9 Aprilie. Poze pot fi vizualizate aici. Lista castigatorilor aici

 

Proiecte castigatoare

Concursul informatic

Premiul I - echipa Colegiul A.P. Ilarian (Tg. Mures) - proiectul castigator aici

Premiul II - echipa Liceul informatic T. Popoviciu (Cluj-Napoca) - proiect castigator aici

Premiul III - echipa Colegiul O. Goga (Sibiu) - proiect castigator aici

 

Concursul tehnic

Premiul I - echipa Colegiul Energetic (Cluj-Napoca) - proiect castigator aici

Premiul II - echipa Colegiul A.P. Ilariana (Zalau) - proiect castigator aici

Premiul III - echipa Colegiul E. Racovita (Baia Mare) - proiect castigator aici

Concursul design

Premiul I - echipa Colegiul D. Voda (Sighetu Marmatiei) - proiect castigator aici

Premiul II - echipa Colegiul O. Goga (Sibiu) - proiect castigator aici

Premiul III - echipa Colegiul A. Muresanu (Dej) - proiect castigator aici